In de Dugout met Jan Potma (v.v.Noordwolde)

Geschreven door Johan Staal op . Geplaatst in In de Dugout met...

Jan Potma  heeft al een lange loopbaan als trainer achter de rug en heeft een duidelijke visie op het trainersvak

Jan Potma heeft al een lange loopbaan als trainer achter de rug en heeft een duidelijke visie op het trainersvak

                        janjan_1

Voetbalcarrière  Als voetballer heb ik gespeeld bij de verenigingen MKV'29, Neptunia, Farmsum, Kloosterburen, Fc LEO.

Trainersloopbaan tot nu toe

 Hoofdtrainer v.v.Noordwolde Hoofdtrainer v.v. De Pelikanen Hoofdtrainer S.V. Urk

Ass.trainer g.s.v. Be Quick 1887 Hoofdtrainer C.V.V.B Hoofdtrainer s.v. Lycurgus

Hoofdtrainer v.v. Omlandia Hoofdtrainer s.v. Loppersum Hoofdtrainer v.v. V.E.V.'67

Hoofdtrainer v.v. O.K.V.C Jeugdtrainer s.v. De Heracliden

Wat voor werk doe je in het dagelijkse leven: Ik ben docent op De Groene School te Winsum. Daar geef ik Nederlands aan de klassen 1 tot en met 4. Momenteel ben ik mentor van een vierde klas en tevens ben ik sinds een jaar vaksectiehoofd voor het vak Nederlands.
Vorig jaar heb ik de opleiding "Coach in het Onderwijs" met goed gevolg afgerond en tegenwoordig houd ik mij ook bezig met docentbegeleiding bij ons op school.

Bestaan er parallellen tussen het opvoeden van kinderen en hoe je met spelers omgaat Jazeker, het pedagogisch aspect is heel erg belangrijk. De onderlinge acceptatie moet er zijn, je moet elkaar respecteren en openstaan voor elkaars kwetsbaarheden en daar geen misbruik van maken. (Je mag er wel over spreken, maar daar moet dan een positieve actie op volgen.) Zo ontstaat vertrouwen en veiligheid binnen een groep. Pas dan is er een basis om te scoren c.q. om resultaten te boeken.
Uiteraard spelen er ook andere aspecten een grote rol. Duidelijk zijn, structuur aanbrengen, werken vanuit een visie, afspraken maken en controleren, een doel nastreven, zijn aspecten die zowel binnen het onderwijs alsmede binnen een voetbalgroep overeenkomen. Hoe je met elkaar omgaat is dus bijzonder belangrijk.
Meestal spreek ik voetballers aan op hun voetbalgedrag. Heel soms spreek ik ze aan op de persoon, maar dan is dat ook nodig. In de klas spreek ik leerlingen altijd aan op hun gedrag. Ze moeten weten dat ze fouten mogen maken, maar ze moeten er wel van leren. In het voetbal probeer je te vertellen waarom een speler iets moet veranderen in zijn spel. Ook hier is sprake van een leerproces c.q. ontwikkeling.

Hoe diep gaat het contact met je spelers. Wil je bijvoorbeeld weten wat ze verder bezighoudt Het is van belang dat je als trainer openstaat voor spelers. Graag weet ik iets meer over de achtergrond van spelers in zijn algemeenheid. Studeert de speler, loopt hij stage, volgt hij college of is er sprake van werk en wat kan daar uit voortvloeien.
Waar komt zijn motivatie vandaan, hoeveel zelfkennis bezit de speler, staat de speler open voor ontwikkeling, kan de speler omgaan met tegenslagen, is de speler eerlijk tegenover zichzelf, kent hij zijn (on)mogelijkheden etc. Zo kun je als trainer daar dan weer op inspelen. Als trainer probeer ik voor iedereen toegankelijk te zijn. Spelers moeten niet tegen een trainer opkijken, maar juist het gesprek voeren zonder eigenwijs te worden. Soms komen in persoonlijke gesprekken bijzondere items (huwelijk, ziekte, relatie) ter sprake. Dat kan zo af en toe bijzonder emotioneel zijn.

Voor Johan Cruijff was het 4-3-3 systeem heilig hoe denk jij daarover  Johan Cruijff was een fantastische voetballer, waar ik enorm van genoten heb. Hij had een visie en hield zich daaraan vast. Prima, maar we moeten niet vergeten dat zijn 4-3-3-systeem slechts uitvoerbaar is met kwaliteit en een goede positionering van die kwaliteit. Had hij geen rechtsbuiten, dan kocht hij er twee. Een systeem is afhankelijk van de kwaliteit van die posities binnen het gestelde systeem. Als je geen "hardlopers" hebt dan kun je moeilijk op snelheid in de omschakeling van verdedigen naar aanvallen de counter spelen.

Wat is er mooi aan trainer zijn. Ik sta vanaf mijn 6de op het voetbalveld en vanaf mijn 24ste jaar ben ik als trainer/coach actief en ik geniet nog steeds van dat wat voetbal ademt.

Louis van Gaal deed de uitspraak dat geen enkele speler groter is dan het team. Deel jij die mening Ik vind dat het team de belangrijkste factor is in het geheel. Als de trainer een speler op een andere positie neerzet, zal hij daar wel een reden voor hebben. Ik ben dan ook de mening toegedaan dat spelers zich moeten aanpassen aan de omstandigheden die de wedstrijd met zich meebrengt. Een trainer zal die wedstrijd eerder lezen dan een speler, omdat die zich moet richten op het uitvoeren van zijn taak. Een trainer is al een week lang bezig om een tegenstander te analyseren en daar zijn wedstrijdtactiek op aan te passen. Al die taken samenbrengen is een hele kunst en het is erg vervelend wanneer een speler zich verheven voelt boven het groepsbelang of wanneer hij zich onttrekt aan zijn taak. De taakuitvoering is dan in het geding.

Co Adriaanse zei ooit eens dat de houdbaarheidsdatum van een trainer drie jaar is. Wat vindt jij van die uitspraak Ik kan mij daar wel in vinden. Maar het niveau van het team heeft daar wel degelijk invloed op.

Welke collega springt er voor jou uit als trainer. Wie vindt jij erg goed Ik vind het erg lastig om iets te zeggen over collega-trainers, omdat ik ze bijna nooit trainingen zie geven. En wie ben ik dan om daar een waardeoordeel over uit te spreken. Wel zie en ontmoet ik trainers tijdens wedstrijden en op andere momenten. De meeste collega's zijn sympathiek en hebben een aardige nabeschouwing over de wedstrijd. Een enkeling kan niet snel genoeg relativeren en heeft dan m.i. "eigen-aardige" mening. Je kunt volgens mij onterecht verliezen, maar ook onterecht winnen. Ik vind dat je objectief moet blijven.

Moet je bepaalde karaktertrekken hebben om trainer te zijn  Ik durf spelers zeker aan te spreken en ben ook vrij consequent in de dingen die ik doe. Ik wil altijd winnen en heb altijd een doel voor ogen. Ook als je weet dat je geen kampioen wordt, kun je nog andere doelstellingen nastreven. Wat te denken van het inpassen van jeugd. Het niet uit de weg gaan van confrontaties hoort daar, denk ik, ook bij. Het is soms moeilijk te accepteren voor een oudere speler dat hij er een jeugdspeler als concurrent bij gaat krijgen. Als je een fantastische oudere generatie hebt, zullen zij zich op een bepaald moment zeker kunnen wegcijferen en stimuleren zij de jongere generatie. Procesbegeleiding is wat dan speelt, oog hebben voor (persoonlijke)ontwikkeling en groepsprocessen.

Wat is iets dat je als trainer nooit moet doen. Wat is de zogenaamde beginnersfout
De grootste fout die je kunt maken is om te denken dat je geen fouten kan maken. Ik ben mij bewust van het feit dat ik iedere dag nog fouten maak en dat ik ook iedere dag van mijn fouten leer.

Hoe lang werkt een nederlaag bij je door
Dit is afhankelijk van de wijze waarop er is verloren. Was de tegenstander beter, dan feliciteer ik ze van harte. Was mijn eigen ploeg slecht, of had de scheidsrechter invloed op de uitslag dan vind ik het moeilijker om te accepteren. De meeste last heb ik van een nederlaag die is veroorzaakt door arrogantie (spelers die zichzelf enorm overschatten) en onderschatting van mijn eigen ploeg. Als trainer kan ik niks meer veranderen aan mijn team, wanneer ze tegen zichzelf spelen.

Moeten spelers je als trainer aardig vinden
Het is mooi meegenomen. Wanneer spelers ervaren dat je het beste met ze voor hebt, zal dit sneller het geval zijn. Helaas werkt het soms niet zo in het voetbal, want niet alle 24 selectiespelers worden opgesteld in het 1ste team.
Respect is wel een vereiste.