Alle PR is toch welkom voor een voetbalclub?

Geschreven door Johan Staal op . Geplaatst in Prietpraat

Er zijn soms dagen dat je niets begrijpt van de ‘pr-machine’ van een voetbalclub of clubs. Dan denk je terug aan alle pogingen die je hebt  gedaan richting de voetbalclubs in de regio waar Puurvoetbalonline, zo laat Google Analytics zien, zijn meeste bezoekers vandaan haalt.
logo
In de nu bijna zeven jaar dat Puurvoetbalonline actief is heb ik diverse pogingen ondernomen om clubs er op te wijzen wat een website die het amateurvoetbal in de provincie promoot voor een club kan betekenen. Dat heb ik mondeling, via een schrijven naar de secretariaten, en via www.puurvoetbalonline.nl gedaan. Allemaal pogingen om te helpen de verenigingen meer in beeld te brengen. Pogingen die in een enkel geval iets opleverde in de vorm van dat Puurvoetbalonline aan de clubwebsite werd gekoppeld zodat ik clubnieuws kon filteren en plaatsen.
Maar dat was mondjesmaat want vanuit heel veel verenigingen kwam er geen nieuws. Niet dat er geen nieuws was maar het cc sturen naar meerdere sites of kranten was/is helaas geen thema.

Ik zeg met nadruk helaas omdat ik in de nu ruim 6 ½ jaar Puurvoetbalonline al met regelmaat actief ben geweest in het op diverse gebieden helpen van clubs en trainers. Iets waar ik absoluut niet mee wil koketteren maar wel de realiteit is. 
Wanneer je als evenement, of in dit geval voetbalclub, aan PR doet dan wil je toch een zo groot mogelijk bereik. Want wanneer je nieuws naar buiten wilt brengen doe je dat niet voor anderhalf man en een boterletter. Dan wil je dat iets gelezen wordt.
Mooi was daarom de reactie van het jonge bestuur van de ½ halve Marathon op mijn ‘actie’ om de voorbeschouwing van ‘hun’ evenement ook op Puurvoetbalonline te plaatsen. Daar waren ze blij mee want alle PR was  welkom  voor hun evenement en wat natuurlijk ook geldt voor voetbalclubs. Want nieuws zo breed mogelijk naar buiten brengen betekent dat je als club leeft.
Heel veel dingen snap ik wel  want zo werkt het overal, je hebt namelijk met een gunfactor te maken. Dan kan het zijn dat de een wat meer gegunt wordt  dan een ander. Maar wanneer je een artikel over een seizoensvoorbeschouwing maar naar een website stuurt zie ik dat niet als slim maar waar een ander graag anders over mag denken.
Sinds begin maart is er structureel iets leuks met Puurvoetbalonline aan de gang. Vanaf dat moment zijn het aantal hits, pagevieuws explosief gestegen en gaat het ook prima met de unieke bezoekers. Een reden zou kunnen zijn dat er wat voetbal/sportsites zijn gestopt of hun actieradius naar beneden hebben bijgesteld. Maar daar heb ik verder geen zicht op en echt heel interessant is het ook niet. Wat ik namelijk wil is om als nieuwsbrenger van clubs te fungeren. Een nieuwsbrenger die daar geen voorwaarden aan stelt. Daarom hoop ik dat de clubs met ingang van het seizoen 2016-2017 www.puurvoetbalonline.nl beter weten te vinden dan in de jaren hiervoor. Want beste PR-bestuursleden  een berichtje cc versturen is zo gebeurt en levert je als club meer publiciteit op.