Coachdag Talentenherkenning en Talentenontwikkeling

Geschreven door Johan Staal op . Geplaatst in Nieuwsflitsen

knvblogo_39473a    Bron: www.tweenul.nl

 

District Noord van de KNVB en de Regionale Voetbalopleiding FC Groningen/Cambuur houden op 25 januari een coachdag. De thema’s zijn talenherkenning en talentontwikkeling. Deze coachdag is bedoeld voor trainers van jeugdteams die uitkomen op minimaal hoofdklasseniveau, technisch jeugdcoördinatoren van clubs waarvan minimaal één jeugdteam op hoofdklasseniveau uitkomt en keeperstrainers van keepers die uitkomen op minimaal het niveau van hoofdklasse.

Veel mensen en organisaties (jeugdspelers, jeugdspeelsters, ouders, supporters, trainers, coaches, technisch jeugdcoördinatoren, amateurclubs, betaald voetbalorganisaties, regionale jeugdopleidingen, KNVB, wetenschappers enz.) houden zich intensief bezig met vragen als: Heb ik talent? Heeft hij talent? Wat is een talent? Waar ligt zijn plafond? Wordt hij geselecteerd? In welk team moet hij gaan spelen? Kunnen we hem opnemen in de jeugdopleiding? Hoort hij wel in dat team? Kan of moet hij op een hoger niveau spelen?

Talentherkenning (scouting), daar zijn tal van ideeën over. Daarover van gedachten wisselen en allemaal nog beter worden in talentherkenning, dat is de uitdaging.

Talentontwikkeling, dat is de verantwoordelijkheid van iedereen die een rol speelt binnen het jeugdvoetbal. Ongeacht het niveau. Elk kind (goed of heel goed) heeft immers recht op ontwikkeling.

Via wedstrijden en trainingen kinderen nog beter leren voetballen. Hun talent nog verder ontwikkelen. Talenten nog beter maken in aanvallen, verdedigen en omschakelen? Of: talenten nog beter maken op technisch, tactisch en mentaal vlak?

Medewerkers zijn: Wim van Zwam (KNVB Coach Jeugdopleiding), Wouter Frencken (sportwetenschapper FC Groningen), de staf van de RVO FC Groningen/Cambuur en de staf van district Noord van de KNVB.

Aanmelden kan via mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.