Cor Pol (C.V.V. Viboa): Een wedstrijdbureau geeft voetbalclubs meer uitstraling.

Geschreven door Johan Staal op . Geplaatst in Tafel Gereserveerd

 Enkele weken geleden schreef ik, met behulp van Cor Pol, een artikel voor de Ommelander Courant over het wedstrijdbureau van VIBOA. Het is niet mijn gewoonte om reportage,s of interviews die ik voor de Ommelander Courant maak op Puurvoetbalonline te plaatsen. Maar het wedstrijdbureau van VIBOA is ook voor verenigingen buiten de regio van de Ommelander Courant interessant vandaar dat het nu ook op Puurvoetbalonline te lezen valt.

Enkele weken geleden schreef ik, met behulp van Cor Pol, een artikel voor de Ommelander Courant over het wedstrijdbureau van VIBOA. Het is niet mijn gewoonte om reportage,s of interviews die ik voor de Ommelander Courant maak op Puurvoetbalonline te plaatsen. Maar het wedstrijdbureau van VIBOA is ook voor verenigingen buiten de regio van de Ommelander Courant interessant vandaar dat het nu ook op Puurvoetbalonline te lezen valt.

viboalogo

Cor is niet echt van de foto,s maar een man die zijn werkzaamheden liever op de achtergrond doet. Daarom het logo van de vereniging waar Cor als vrijwilliger vele uren doorbrengt.

 

Ruim voor zeven uur in de ochtend is Cor Pol op de zaterdagen dat er gevoetbald wordt op het complex van C.V.V. Viboa aanwezig. Vanaf dat tijdstip is het wedstrijdbureau van de zaterdag eerste klasser uit Winsum namelijk geopend en is de gehele verdere dag het centrale punt voor alle verenigingen, scheidsrechters, consuls etc. die informeren over het al dan niet door gaan van wedstrijden. 

,,Wij streven ernaar dat verenigingen etc. niet meer op zaterdagmorgen naar de wedstrijdsecretarissen bellen maar naar het wedstrijdbureau. Wij vinden het niet correct dat deze vrijwilligers de hele morgen thuis beschikbaar moeten blijven om een eventuele afgelasting af te wachten. Je moet zuinig zijn op je vrijwilligers en kan een” verplichte zaterdagmorgen thuis blijven.” een belemmering zijn om een dergelijke functie te vervullen. Op deze manier gebeurt het ook niet meer dat clubs naar Viboa bellen en door diverse personen te woord worden gestaan of dat er helemaal niet opgenomen wordt. Zoiets kan niet meer en was mij persoonlijk een doorn in het oog. Voor teams die bijvoorbeeld ’s morgens vroeg een grote afstand naar Winsum moesten overbruggen vonden we het vervelend dat de informatie die ze vroegen niet op tijd doorkwam of in sommige gevallen helemaal niet gegeven kon worden.” aldus Cor Pol die nog een ander belangrijk aspect noemt dat het wedstrijdbureau bijzonder maakt.

Aanspreekpunt

,,Binnen Viboa vonden we dat uitspelende teams, die soms al om 7:15 uur moeten vertrekken, een aanspreekpunt moesten hebben. Toen ben ik daar over gaan nadenken en omdat ik sinds 2004 al beheerder was de Viboa-site en de informatie thuis moest invullen, kwam ik bij een vast aanspreekpunt en een vaste plek voor de club op wedstrijddagen uit. Door het vervelende feit dat ik sinds 2008 werkzoekende ben had ik de tijd om de taken die bij het wedstrijdbureau hoorden, het werd al snel duidelijk dat het zo genoemd moest worden, in te vullen in het eerste jaar.”

Toen dan ook bleek dat het in een behoefte voorzag kwam het bestuur vorig jaar met het verzoek of Cor Pol de werkzaamheden wilde documenteren en officieel wilde maken. Zo werden de werkzaamheden, die zich steeds meer begonnen uit te breiden op papier gezet en is het indrukwekkend om te zien wat er in het wedstrijdbureau allemaal gebeurt.

De KNVB heeft namelijk alle voetbalverenigingen een inlogcode gegeven voor Sportlink Club waar de ook nog regelmatig als scheidsrechter optredende Winsumer zeer enthousiast over is. ,,Naast de ledenadministratie en de financiële afhandeling van contributie etc. heeft Sportlink sinds 2008 ook een onderdeel Wedstrijdzaken. Als alle clubs gebruik zouden maken van Sportlink scheelt dat een grote hoeveelheid aan onnodige telefoontjes. Want aan Sportlink en het “Digitale Wedstrijdformulier” is namelijk Voetbal.nl gekoppeld, waarin de clubs direct eventuele afgelastingen en andere bijzonderheden digitaal kunnen plaatsen.”

Uiteraard snapt de al op vijftienjarige leeftijd in het eerste elftal debuterende oud-voetballer dat niet alle verenigingen een ruimte op het complex beschikbaar hebben zoals Viboa.

,,Toen onze nieuwe kantine enkele jaren geleden gebouwd werd had men de ruimte voor het een wedstrijdkamer al meegenomen in de bouwtekeningen. Iedereen was er namelijk van doordrongen dat het een belangrijk onderdeel van de club zou kunnen worden. Die werkzaamheden zijn in de afgelopen jaren alleen maar verder uitgebreid waardoor er steeds meer service naar de bezoekende ploegen en eigen clubleden geboden kan worden.”

Sportlink

In een tijd dat het digitaal verkeer steeds meer toeneemt, worden de eigen clubsite en Voetbal.nl steeds belangrijker waar de gedreven over het bureau pratende Cor Pol een mooi voorbeeld van heeft. ,,Als de consul een bepaald duel aflast en dit op het wedstrijdbureau meldt is dit niet alleen binnen één minuut op de eigen site te lezen maar ook via Sportlink op Voetbal.nl. De eigen leden proberen we er van te doordringen dat ze zo weinig mogelijk moeten bellen maar op de betrokken sites moeten kijken. Als er een afgelasting wordt gemeld, zal dit voor ieder ingelogd lid namelijk op Voetbal.nl te zien zijn.”

Deze werkzaamheden zijn echter maar een klein onderdeel van het wedstrijdbureau want ook de uitslagen van alle thuisspelende teams worden via het Digitale Wedstrijdformulier direct ingevoerd richting het bondbureau iets waarvan de 52 jarige geboren en getogen Winsumer vindt dat alle clubs er meer gebruik van moeten maken. ,,Vroeger was dit de taak van de secretaris en werden de wedstrijdformulieren op zondag verstuurd. Dat moet nu nog , maar de uitslagen kunnen inmiddels digitaal worden ingevoerd. Als iedereen direct  na afloop van  de thuiswedstrijd de uitslag zou invoeren is direct de nieuwe stand te bekijken en verlenen ze een grote service aan alle betrokken voetballers”

Randgebeuren

Naast de activiteiten van het wedstrijdbureau  die er zijn om de drie wedstrijdsecretariaten, jeugd, dames en senioren te ontlasten , zijn er ook andere taken die door Cor uitgevoerd worden. Het verzamelen van de uitslagen van de eerste klasse E, het op de Viboa-site plaatsen van alle uitslagen, het aanspreekpunt voor alle leden, het verzorgen van de opstellingen van de thuiswedstrijden van het eerste elftal voor de omroeper van dienst en de vaste schare trouwe supporters en het plaatsen van alle uitslagen op de beamer in het clubhuis, zijn enkele van de vele taken van het bureau waar hij duidelijk mee in zijn element is. Ook worden bijzondere omstandigheden direct via de mail naar de betrokken bestuur- of commissieleden gestuurd zoals er bijvoorbeeld onregelmatigheden op het complex aan de Schouwerzijlsterweg worden geconstateerd. Het plaatsen en maken van de programma’s en nieuws voor de site is een taak die veel tijd kost, maar gelukkig is het bij Viboa mogelijk, om elke commissie en elke trainer/leider te kunnen machtigen om hun eigen nieuws op de site te plaatsen. Op die manier blijft de site actueel en ontlast men elkaar want het gaat er qua werkzaamheden bijna als een bedrijf uitzien geeft Cor Pol volmondig toe

,,Dat het er bijna als een bedrijf uit gaat zien, wat de activiteiten betreft, die ook doordeweeks vele uren opslokken, klopt helemaal. Ik steek er veel tijd in omdat het goed moet zijn als je iets doet. Ondanks dat ik op  dit moment werkzoekende ben maar hopelijk op korte termijn( wie iets weet mag het zeggen) weer ergens aan de slag kan, zal dat niet veranderen want ik doe het met heel veel plezier.”

Dat blijkt uit het feit als de in 2000 door een verandering van werkkring gestopte veel scorende aanvaller tijdens het interview regelmatig e-mails ontvangt die betrekking hebben op het komend seizoen en hij het niet kan laten om ze te openen en waar nodig direct te beantwoorden.

,,Dat gaat het hele jaar door het aantal e-mails dat hier binnenkomt zijn er ruim 1300 per jaar. Door mijn dubbelfunctie van content-beheerder voor de website en de functie in wedstrijdbureau kan ik onmiddellijk inspelen op bijvoorbeeld wijzigingen in het wedstrijdprogramma en blijft alles up to date. De samenwerking tussen alle (wedstrijd)betrokken is echter van groot belang en ik heb daarover helemaal niets te klagen. Integendeel, iedereen binnen de club ziet het nut ervan in en dan is prettig samenwerken” aldus de clubman van Viboa die richting de bond nog een wens heeft.

Stap verder

,,Hopelijk gaat de KNVB nog één stap verder in hun digitalisering en kunnen we komend seizoen als nieuwe toevoeging gebruik maken van het digitaal invullen en verzenden van strafformulieren. Het verfoeilijke handmatig invullen van de wedstrijdformulieren heeft wat mij betreft zijn langste tijd wel gehad. Ik ben er van overtuigd dat binnen een aantal jaren ook dit is verwezenlijkt wat een grote verbetering zal betekenen. Wij zijn er in ieder geval klaar voor wat de verdere digitalisering betreft maar snap best dat niet alle clubs dat zijn. Daarom mogen clubs gerust bellen voor informatie want waarom zouden we de kennis niet delen als voetbalverenigingen. Iedereen heeft het zelfde doel, de club op alle manieren te verbeteren, en als ik daar mijn steentje aan kan bijdragen richting andere verenigingen doe ik dat met evenveel plezier als dat ik het wedstrijdbureau van Viboa beheer.”