Leer je meer van een grote overwinning of een (nipte) nederlaag?

Geschreven door Arend Koenes op . Geplaatst in Binnen de lijnen

Via SJO STEO kreeg ik onderstaand artikel binnen. Een artikel over de prestaties van de diverse teams van SJO STEO maar ook een artikel met een boodschap
Logo STEO
Zoals Cruijff al eens zei: "Voetballen doe je met je hoofd". Hoewel de beste voetballer die Nederland ooit kende buiten het veld vaak onnavolgbaar is in zijn uitlatingen, is deze opmerking nog zeker leerzaam en toepasbaar in het (jeugd)voetbal van nu. Want voetbal is immers een simpel spelletje (en zo moet je het ook spelen!) en als je (vooraf) nadenkt over wat je doet als je in balbezit bent of niet dan blijft het ook een simpel spel. Geen ballen over onmogelijke afstanden, simpele oplossingen kiezen (dus pass over 5 of 10 meter i.p.v. 50 m), probeer eerst de dicht bijstaande vrijstaande medespeler aan te spelen, denk aan de richting en snelheid van de bal bij een pass/schot, je medespelers aanspelen die je kunt zien, voor je man (of vrouw) komen als de bal wordt ingespeeld, niet de bal maar de man/vrouw verdedigen (een bal kan immers niet scoren = ook uitspraak Cruijff) en ga zo maar door.
Waarom deze 'filosofische' inleiding van een voetbalzaterdag van de SJO STEO vraag je je waarschijnlijk af. Deze zonnige en mooie voetbaldag staat (deels) in het teken of je meer leert van een (grote) overwinning of (nipte) nederlaag? En omdat leren iets is dat je met je hoofd doet is de cirkel weer rond = voetballen doe je dus met je hoofd!
De D-junioren hadden het voorrecht om vandaag als enige de prima grasmat van het hoofdveld van de vv Stedum te mogen bespelen. Het werd, met echt mooie doelpunten van o.a. Sil en Raymon, een ruime overwinning van 15-0 op SJO KRC/ZEC D2. Dit (enige) STEO-team met enkel overwinningen in de competitie bleef, ondanks de 'geringe' tegenstand' goed voetballen. Maar als team leer (lees: wordt je niet beter) van dit soort overwinningen. Ook voor de tegenstander is het niet echt leuk. Wie pas aan het eind van de wedstrijd kwam aangelopen dacht even dat het 9-6 was geworden, maar omdat het score bord niet verder wil dan 9, werd doorgeteld aan de scorekant van ZEC/KRC (om zo het leed enigszins te verzachten voor onze gasten uit Kantens en Zandeweer en Eppenhuizen). Zoals we geleerd hebben: 9 + 6 = 15 en zo groot was dan ook de overwinning voor D1.

In Loppersum leerden de C-ers en MC-ers meer. STEO C speelde voor de rust slap en keek bij rust tegen een 2-0 achterstand aan tegen Loppersum C2. Het leermoment was dat er een stapje bij moest (inzet dus) om nog kans te maken op een driepunter. Dit leek ook nog te lukken toen Sybren de 2-2 tegen de touwen schoot, maar omdat de nr. 9 van Loppersum 'iets' te goed was (en nog 3 x scoorde) werd met 5-2 verloren. Een leerzame wedstrijd in tal van opzichten en werk aan de winkel voor Jan, Diederik, Roberto en Emiel als trainers. De MeidenC stonden in de rust eveneens achter met 2 doelpunten verschil (3-1) achter tegen Loppersum MC. De rappe en slimme spits van Loppersum was met een hattrick de gevierde meid in de eerste helft. Marissa redde in de eerste helft de eer van STEO (na goed voorbereidend werk van Ilse). In de 2e helft bleek dat onze meiden prima kunnen voetballen als ze hun hoofd (en vervolgens benen) beter gebruiken. De gevaarlijke spits zat in de tang bij Nina en Melissa en er werd prima gecombineerd. Ilse maakte de aansluitingstreffer en als Marlien, Ilse en Leonie 'iets' slimmer waren geweest (even nadenken voordat je schiet bijvoorbeeld - waar staat de keeper en hoe sta ik zelf als ik schiet) dan had er minimaal een gelijkspel of winst in gezeten. Dat dit net niet lukte was natuurlijk jammer, maar het leereffect van een kleine nederlaag leidt op langere termijn vast en zeker tot meer punten.

Het eveneens nog ongeslagen E2 verspeelde zijn eerste punten door gelijk te spelen tegen NEC E7. E1 verloor - in een spannende wedstrijd - ook nipt van Bedum E4 (3-4). F1 ging met 'angst en beven' op bezoek naar Farmsum (nog ongeslagen en 54 doelpunten voor en slechts 3 tegen). Maar door prima inzet en goed voetbal werd slechts een nipte nederlaag geleden (3-1). Een fantastische teamprestatie! F2 speelde uit in Bedum (F5) en won dankzij Thom Vast. Dat Thom in topvorm verkeert, is natuurlijk te begrijpen als je net weer grote broer bent geworden. Het gerucht gaat dat hij na beide doelpunten a la Bebeto (die dit deed na zijn doelpunt op WK in 1994 tegen Nederland) een wiegende handbeweging ter ere van de geboorte van zijn zusje Noortje maakte.

Omdat ook MeidenE nipt verloren van Noordpool ME (2-0) en MeidenD (ondanks een prima wedstrijd) het niet konden bolwerken tegen het sterke Harkstede (6-0) beleefde het meidenvoetbal van de SJO STEO een negatief record. Verlies voor alle meidenteams!

De 'grote' jongens en Irina van de A- en B-junioren speelden vandaag weer na elkaar (en met hulp aan elkaar) in Ten Post. De A-junioren komen iedere week dichter bij hun eerste punt(en) en leken tot aan de rust (0-1) dicht bij deze doelstelling. Helaas scoorde NEC A2 na rust nog 5 keer waardoor met 0-6 werd verloren. De B-junioren begonnen, met dank aan invalscheids Freek (die 's ochtends al in Stedum werd gesignaleerd in zijn rol als scheidsrechterbegeleider van onze jonge talentvolle scheidsrechters), iets later dan gepland. De positieve lijn van de afgelopen weken werd voorgezet door (weer dat woord) nipt met 3-2 te winnen van DVC B3. Ils scoorde 2 x en Gideon (schitterende kopbal) 1 x. Van deze wedstrijd is vast en zeker meer 'geleerd' dan de ruime overwinning van de vorige week (0-10 tegen Noordpool B2).

Zo was het vandaag niet alleen een mooie, zonnige en leuke voetbalzaterdag, het was ook (zowel voor de spelers/speelsters als het kader) een leerzame dag. Wellicht (te) weinig punten (slechts 10 uit 11 wedstrijden), maar zei een wijs man (of vrouw) ooit niet eens "Van je fouten leer je het meest". Deze week kan er weer - via trainingen - stevig gewerkt worden aan het verbeteren van het simpele voetbalspelletje en de prestaties. Let wel oefening baart kunst, dus kom op de training (ook een oproep aan ouders om dit - vooral bij A, B en C-ers - te stimuleren). U wilt toch ook dat ze al 'lerende' beter worden! En dat trainen voor talentloze is, is een uitspraak van iemand die (te) weinig geleerd heeft).