Vijftig agrariërs hoofdsponsor v.v. Kloosterburen

Geschreven door Johan Staal op . Geplaatst in Binnen de lijnen

Voor de wedstrijd tegen Warffum presenteerde de voetbalvereniging Kloosterburen zijn nieuwe hoofdsponsor. Vijftig agrariërs uit de regio rond Kloosterburen staan de komende drie jaar onder de naam ‘Kloosterboeren’ op het thuis en uitshirt van de vijfdeklasser. Daarnaast zorgen de gezamenlijke agrariërs uit de regio voor een financiële bijdrage waardoor de toekomst van de voetbalvereniging Kloosterburen er nog zonniger uit komt te zien dan dat het al was.
image-2014-10-10 2
 De selectie van Kloosterburen in het thuis en uittenue samen met een groot gedeelte van de agrariërs die de komende drie jaar als hoofdsponsor aan de club zijn verbonden.
Bron: Ommelander Courant Foto: Ronnie Afman Baflo

Rond half een was het zondag middag al een drukte van belang op sportpark Westerklooster. Niet alleen het feit dat alle drie de seniorenteams thuis speelden zorgde voor een ‘Super Sunday’ zoals zondag 5 oktober in Kloosterburen genoemd werd. Het bestuur van de voetbalvereniging Kloosterburen wilde namelijk alle leden in de gelegenheid stellen om getuige te zijn van de presentatie van de nieuwe hoofdsponsor. Daarvoor moest het duel Hunsingo 3-Kloosterburen 3 wel omgezet worden maar door de medewerking van de Winsumers werd dat keurig opgelost. Iets waar voorzitter Ron Bolt blij mee was. ,,Als bestuur zagen we graag dat iedereen bij de presentatie van onze nieuwe hoofdsponsor aanwezig kon zijn. Het project om met vijftig boeren uit de regio als hoofdsponsor in zee te gaan is zo uniek en binnen de vereniging zo enthousiast ontvangen dat we dat op een bijzondere wijze willen presenteren”, vertelde de preses van Kloosterburen die zelf veel tijd in het project heeft gestoken. ,,Door omstandigheden had ik die tijd ook om er veel tijd in te steken. Wat eigenlijk met een grap na afloop van de carnavalsoptocht begon ontwikkelde zich tot een project waar ik niet van had durven dromen dat het tot dit wat we vanmiddag gaan presenteren zou leiden.”

En inderdaad bij aankomst op sportpark Westerklooster werd direct duidelijk dat er wat stond te gebeuren. Rond half een kwamen de eerste hoofdsponsoren zich al melden in de speciaal ingerichte sponsortent .Een daarvan was Olaf Bolt die als oud-speler nog een verleden bij de vijfdeklasser heeft. Bolt vormt samen met William de Lange, Klaas-Pieter Rietema, Aleida Klaasen en Frans de Schutter de commissie die de agrariërs in de regio richting de voetbalvereniging gaat vertegenwoordigen. ,,Wat hier vandaag gebeurt is fantastisch. Ik was erbij toen de eerste aanzet werd gegeven. Dat Ron Bolt als voorzitter daar direct met veel enthousiasme in is gesprongen verdiend alle waardering. Wij als agrariërs in de regio zien het als een enorme kans om op deze wijze te laten zien dat wij hier in een gebied leven waar nog voldoende toekomst in zit. Dat zie je aan de voetbalvereniging dat met een jong eerste elftal opereert waarbij alle spelers hun roots in Kloosterburen  hebben liggen.” Het sponsorcontract kent, zoals meestal het geval is, een periode van drie jaar maar Olaf Bolt sluit niet uit dat de samenwerking langer zal gaan duren. ,,Dat gevoel heb ik wel omdat ook aan onze sector gerelateerde bedrijven zich aanmelden als bordsponsor bij Kloosterburen. Dat is niet alleen goed voor de club maar ook voor ons als ondernemer.”

Een verhaal wat even later door voorzitter Ron Bolt wordt bevestigd. ,,Naast dat we nu een hoofdsponsor hebben die ons als club een leuk bedrag oplevert mag ik ook nog melden dat er binnenkort 130 reclameborden langs ons hoofdveld hangen. We zijn namelijk al met een tweede rij begonnen omdat we ze anders niet meer kwijt kunnen.”

De preses van Kloosterburen kreeg ook de vraag voorgelegd wat de voetbalvereniging met het extra geld wat er nu binnenkomt gaat doen. ,,Als vereniging kijken wij graag vooruit. We weten allemaal dat er straks een gemeentelijke herindeling aankomt. Dan zal er ongetwijfeld gesnoeid gaan worden in subsidies en moeten clubs misschien wel fuseren. Daar willen wij op voorbereid zijn. Dat betekent dat we op termijn ons zelf willen bedruipen op het gebied van gas, water en licht. Als bestuur zien wij ons namelijk meer dan alleen maar een voetbalclub. Wij zijn het bindmiddel in de regio rond Kloosterburen wat we in de toekomst ook willen blijven. Over vijftien jaar moet hier in Kloosterburen namelijk nog steeds gevoetbald worden”, aldus Bolt die veel handen moest schudden van bekenden uit de voetbalwereld die naar Kloosterburen waren gekomen. Een van de aanwezigen was oud-voorzitter van CVVB en nu voorzitter van de sponsorcommissie van SV Bedum, Martin Broekmans zijn waardering voor wat men in Kloosterburen had gerealiseerd niet onder stoelen of banken stak. ,,Dit is een unieke samenwerking die alle lof verdient. De voetbalclub zet zich hier op een uitstekende wijze mee op de kaart en ook de agrariërs komen positief in het nieuws. Die laten namelijk zien dat je met samenwerken iets moois kunt bereiken waarbij ze een voetbalvereniging die het organisatorisch uitstekend voor elkaar heeft mee laat profiteren.”

Dat was ook de mening van Middelstum-trainer Jan Jaap Zijlstra die als vertegenwoordiger van uitzendbureau Abiant aanwezig was. Wij zijn als uitzendbureau onder andere actief in de agrarische sector. Toen wij door Kloosterburen benaderd werden met de vraag of wij subsponsor wilden worden ging het vrij snel. Het verhaal van Ron Bolt was helder en door mijn eigen voetbalachtergrond wist ik wel iets van Kloosterburen. Dat alles samengevoegd zorgde er voor dat wij uiteindelijk als sponsor op de broeken van het eerste elftal staan. Daarnaast gaan wij een netwerkavond verzorgen voor de boeren in de regio omdat er nu al een groot aantal externe bedrijven zijn die aan dit uniek project willen deelnemen. Wij zorgen er door middel van een netwerkavond voor dat men dan met elkaar in contact komt.”

Dat was ook wat de voorzitter van de commissie die de boeren naar de club toe vertegenwoordigd, Frans de Schutter het even later vertelde. ,,Een uniek project waar we allemaal als winnaar uitkomen. Zo zou ik het in het kort willen omschrijven. Daarom sta hier met een heel positief gevoel. Als ik zie hoe Kloosterburen deze presentatie aankleed verdiend dat alle waardering omdat je daar aan kunt zien dat Kloosterburen serieus met zijn sponsoren omgaat.”

De woorden van De Schutter werden even later bewaarheid tijdens de presentatie van de nieuwe tenues en het logo wat de komende drie jaar op het shirt van Kloosterburen zal staan. Een sfeervol gebeuren waar mee Kloosterburen inderdaad liet zien dat het blij met zijn nieuwe hoofdsponsor was. Iets wat door voorzitter Ron Bolt werd bevestigd. ,,Als vereniging zijn we trots maar vooral blij. Blij met deze unieke samenwerking die ons nog gezonder maakt. Daarom wilden ook al onze leden er bij betrekken omdat we het in Kloosterburen met elkaar doen. En met elkaar betekende dan ook dat we tijdens de presentatie iedereen er bij willen betrekken. Want bij ons geldt het gezegde, samen kun je alles maar alleen bereik je niets.”