Een apart uitstapje naar Yde de Punt

Geschreven door Johan Staal op . Geplaatst in Binnen de lijnen

Soms kom je op plaatsen waar je nog nooit geweest bent en dat overkwam mij zondag 9 juli in de kop van Drenthe

Autocross2520Yde2520254

Op een weiland c.q. crossbaan in Yde de Punt werd een autocross verreden in combinatie met Combineraces die meetelden voor het nationaal kampioenschap waar de Oostermoer graag een verslag van wou en wat tot onderstaand resultaat leidde en wat als kop, Autocross Yde de Punt : ‘Strijd en vooral veel regen.” meekreeg en waar ik ook nog een bekende tegenkwam..

Strijd

Rijders en rijdsters met een groot hart, veel regen en veel strijd waren de drie belangrijkste ingrediënten tijdens de 49e autocross die zondagmiddag in Yde de Punt werden gehouden. Een autocross die was uitgebreid met de combineraces die meetelden voor het Nederlands Kampioenschap zodat het publiek een vol programma kreeg voorgeschoteld die helaas geregeld moest worden onderbroken omdat de steeds meer in een modderpoel veranderende baan steeds opnieuw geprepareerd moest worden.

Zondagmorgen zag het er nog rooskleurig voor de organisatie van de Auto en Combinecross die om 12.00 uur zou beginnen. Een van de organisatoren, Jan Hofstee was dan ook optimistisch gestemd wat de weersverwachtingen betrof. ,,Qua weer hebben we de laatste jaren over geluk niet te klagen dus laten we hopen dat de buien ook vanmiddag Yde de Punt niet weten te bereiken.”

Bui

Helaas was dat een utopie want om ongeveer kwart voor twaalf trok de eerste stevige bui over Noord Drenthe waardoor de bovenlaag van de baan in Yde, ook wel de Boemerang genoemd, spekglad werd. De meeste toeschouwers waren niet echt gekleed op deze plotselinge weersomslag en de diverse stands die uitgerust waren met een grote luifel werden dan ook dankbaar als een prima bescherming tegen de regen gebruikt. Maar verder kon de regen de pret niet drukken volgens enkele trouwe volgers van de jaarlijkse autocrossen in Noord Nederland. ,,Of ze nu op een droge baan of een natte baan rijden maakt niet veel uit want er komen er geregeld, door de diverse onderlinge duwpartijen, meer niet dan wel over de finish. Wat dat betreft is er voor het publiek altijd genoeg te genieten tijdens een autocross.”

Het werd al snel duidelijk dat het grootste gros van het publiek ook in Yde de Punt voor de duw en glijpartijen naar het prima geprepareerde parcours was gekomen wat even later bevestigd werd door een van de cateraars die op veilige afstand van het parcours haar producten aan de toeschouwers probeerde kwijt te raken. ,,Het is een prachtig spektakel en ik kom hier al jaren in Yde de Punt en je  merkt dat een spectaculaire duwpartij het publiek wel in extase kan brengen. Maar daar moet ik wel direct aan toevoegen dat de opluchting groot is als het teken, rijder of rijdster oké, wordt gegeven. Dat geeft direct aan dat de sfeer tijdens een autocross over het algemeen heel plezierig is.”

Dat was rond de prachtige baan in Yde de Punt ook duidelijk wel nodig dat de sfeer langs de baan plezierig was want het in groten getale opgekomen publiek moest wel engelengeduld beschikken tussen de diverse manches door. Want door de gladheid van de baan was het aantal auto’s dat bij iedere race buiten het parcours raakte groot te noemen. Daardoor moest er steeds een groot aantal van de in totaal meer dan 15 tractoren de crossauto’s, of wat er soms nog van over was, van de baan afslepen voordat de wedstrijden weer vervolgd konden worden. Daar ging in de meeste gevallen een groot aantal minuten overheen wat het publiek echter de gelegenheid bood om de diverse op het terrein aanwezige stands met een bezoek te vereren. Het hoeft geen betoog dat vooral de alcoholische versnaperingen in de bruine flesjes met stip op een stonden wat het meest verkochte product betrof.

Marco

Maar gezien het groot aantal stands waar voor iedereen wel wat te koop was vermaakte het aanwezige publiek zich prima in de pauzes tussen de wedstrijden door. Een stand met paraplu’s was echter niet aanwezig in Yde de Punt en die had juist uitstekende zaken kunnen doen want de regenbuien kwamen met grote regelmatig langs in Yde de Punt om als grote, spelbedervers” de prachtig aangelegde autocrossbaan met een bezoekje vereren.

Dat was overigens iets waar niet alleen de organisatie, maar ook de rijders en rijdsters niet blij van werden vertelde coureur Marco Rozema uit Leens. ,,Doordat het geruime tijd niet echt geregend heeft is de baan hard maar nu er enkele buien vallen wordt de bovenlaag spiegelglad. Vooral op de stukken waar nog gras staat heb je totaal geen grip. Dat merkte ik direct in de eerste serie waarin ik op het natte gras terecht kwam. Ik kon sturen of schakelen wat ik wou maar niets hielp zodat je eigenlijk al weet dat je op dat moment kansloos bent voor een goede eindklassering.”

Kansloos was in de derde serie van de eerste manche ook Aalzen van der Berg uit Harkema. De onder startnummer 71 rijdende Fries kreeg op het eerste rechte eind een duwtje van een collega-coureur en ging drie keer volledig over de kop. Bij alles en iedereen sloeg even de schrik om het hart hoe deze zware crash zou aflopen maar eens te meer bleek dat de eisen waar de crossauto’s aan moeten voldoen niet voor niets zijn bedacht. Want nadat de auto weer op zijn vier wielen stond kon al snel het teken, rijder oké, worden gegeven wat echter niet betekende dat Van der Berg nog weer aan de start zou verschijnen deze middag in Yde de Punt waar het heel af en toe een beetje droog begon te worden.

Combines

Naast de autocross stond er echter nog een spectaculair onderdeel op het programma en dat was de combinerace die meetelde voor het Nationaal kampioenschap. Combines omgebouwd tot indrukwekkende racemonsters werden ze door de speakers van dienst genoemd en inderdaad daar was geen woord van gelogen vertelde ook autocoureur Marco Rozema. ,,Die combines gaan echt hard over het parcours en hebben als handicap dat ze met hun achterwielen sturen. Dus als die van de grond komen hebben de rijders geen idee hoe ze staan.”

In de races met de combines bleek dit ook want de heren coureurs wisten met veel moeite de racemonsters op de baan te houden, die door de regenbuien steeds zwaarder en gladder werd. Maar, regen of geen regen, de toeschouwers genoten met volle teugen en ook de coureurs hadden het prima naar hun zin hoewel sommige rijders na hun race wisten dat er weer voor honderden euro’s aan hun raceauto was stuk gegaan.

Dat gold ook voor de onfortuinlijke Aalzen van den Berg die na een in het ijsdansen zeer bekende driedubbele Rietberger redelijk wat stuk had aan zijn auto. ,,Er is inderdaad veel stuk onder de motorkap en dat zijn de duurdere kosten want de carrosserie zit bij de meeste auto’s toch al vol deuken en dan maakt een deuk meer niet veel uit. Maar dit soort ongelukken moet je niet teveel hebben want dan wordt het wel een hele dure hobby.”

Kick

Dat was ook het beeld wat enkele bezoekers hadden die voor de eerste keer in Yde de Punt waren op de beroemde autocross die dit jaar voor de 49e keer werd gehouden. Een hobby die voor ongelofelijk veel plezier bij rijders, rijdsters, organisatie en publiek zorgt maar die werkelijk bakken met geld kost om het rijdend materieel draaiende te houden. Maar het is de kick, zoals Marco Rozema vertelde, die er voor zorgt dat ze toch blijven crossen.

,,Natuurlijk is het een hobby die het nodige geld kost maar als je kijkt wat bijvoorbeeld een topvisser of wielrenner aan zijn sport besteed dan valt het nog best mee hoor. En laten we eerlijk zijn iedere hobby kost geld alleen bij een gemotoriseerde sport is het wat moeilijker in te schatten. Maar het is een prachtige sport waar ik veel plezier aan beleef en dat is voor iedereen zo en wat zich vertaalt in de sfeer op en rond de autocrossbanen.”